Thursday, May 15, 2008

Ada Apa Dengan Tarbiyah_Halimatussa'diah

Baru- baru ini aku memperkenalkan mad’u berkaitan perkataan tarbiyah. Bukan sesuatu yang mudah untuk menghuraikannya namun dapat aku permudahkan dengan 3T iaitu tilawah, tazkiyah, taklim. Rasanya seperti mudah seperti ABC namun praktikalnya entah la. Walau bagaimanapun sedikit sebanyak mereka telah diperkenalkan dengan perkataan bahasa Arab.Aku sendiri tidak pernah bersekolah agama jadi perkataan bahasa arab ini begitu asing sekali kudengari. Walau bagaimanapun, tarbiyah memberi aku semangat agar tidak mudah mengaku kalah dan berusaha untuk menguasai serta mendalami bidang agama. Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang telah memberi peluang kepada hambanya untuk berubah serta memperbaiki diri. Melalui tarbiyah yang aku kenali dan rasai perubahan yang berlaku tidak berlaku secara mendadak namun bertahap-tahap dan terus ada pembaikan. Betapa sunyi dan kosong jiwa ini apabila majlis ilmu yang dijalankan setiap minggu tidak dihadiri. Melalui perjumpaan yang rutin inilah nadi utama tarbiyah dijalankan. Bukan semata-mata pengisian yang formal malah berlaku juga pengisian yang tidak formal. Melalui program tarbiyah ini ia tidak menyekat kebebasan untuk kita berbuat kebaikan selagi mana ia tidak melanggar syariat namun disiplin sangat ditekankan. Satu perkara yang menyebabkan tarbiyah ini sangat perlu kepada setiap individu adalah ukhwah yang terjalin memberi suntikan rohani yang sangat bermakna untuk memajukan diri kearah yang lebih positif serta berdaya saing semata-mata mencari keredhaan Allah. Daripada pelbagai peringkat umur serta negeri kami dipertemukan melalui tarbiyah dan berkongsi pandangan dan pengalaman yang begitu indah. Insyaallah semoga Allah memberkati serta melimpahkan rahmatnya ke atas kami semua yang berjuang untuk meningkatkan martabat Islam di mata dunia. Tarbiyah sesuai untuk semua peringkat umur dan kepelbagaian cara dalam mengembangkan kefahaman tentang Islam memberi satu dimensi baru kepada generasi seterusnya untuk berkomitmen dengan Islam secara sempurna dan terbaik. Satu firman Allah yang sangat menusuk jiwaku adalah dalam surah Ali Imran ayat 110 yang memberikan huraian maksud bahawa kita umat Islam adalah umat yang terbaik dilahirkan untuk beramal makruf nahi mungkar dan beriman kepada Allah. Begitu indah dan besarnya penghargaan yang dikurniakan. Aku sentiasa berdoa aar aku tergolong dalam golongan orang-orang yang sentiasa berbuat kebaikan dan berusaha mengajak orang lain juga ke arah yang sama. Janji setia serta berikrar untuk hanya beriman kepada Allah dan Rasulnya. Dalam tarbiyah yang aku lalui hampir empat tahun mengajar aku erti pengorbanan yang sebenar. Jiwa, harta, tenaga, masa dan idea meenjadikan aku seorang yang lebih kreatif dan berfikir dengan rasional. Kesan yang diperolehi bukan sahaja memberi kebaikan kepada individu, ibu bapa, kaum keluarga malah masyarakat sekeliling. Hidup yang tidak berapa lama di dunia ini sebenarnya patut di isi dengan perkara yang berfaedah dan memberi keuntungan kepada semua orang. Ya Allah kepadaMu aku menadah tangan agar istiqamah di jalan dakwah ini. Mempermudahkan segala urusan serta menghidupkan benih-benih Islam di setiap pelusuk negeri dan daerah. Ikhlaskan niat-niat semua pejuang-pejuang Islam ke arah mardhatillahMu. Ada apa dengan tarbiyah? Betapa ruginya diri ini jika tidak ditarbiyah. Rasailah nikamat yagn begitu indah ini. Semoga Allah sentiasa melindungi kita semua.

No comments: