Thursday, May 15, 2008

Ada Apa Dengan Tarbiyah_Ummusulaim

Ada apa dengan tarbiyah? Ringkasnya, tarbiyah ada segala-galanya. Ada suka dan duka, ada senang dan sukar, ada manis dan pahit, ada rela dan terpaksa, ada tawa dan tangis, ada putih dan hitam, ada senyum dan sinis, ada segala-galanya yang masih mungkin belum mampu kuungkapkan di lembaran ini.

Tarbiyah bukan segala-galanya, namun tanpa tarbiyah segala-galanya tak bermakna. Ungkapan ini hanya boleh difahami oleh mereka yang benar-benar berusaha utk memahami erti tarbiyah itu sendiri.

Sekali kita sanggup untuk menyatakan rasa cinta dan sayang pada tarbiyah, sebenarnya bukan mudah untuk kita menelusuri jalan dakwah dan tarbiyah ini... mengapa begitu? Hal ini perlu difahami oleh setiap kader dakwah agar dia mampu berbuat semaksimum mungkin dalam apa jua keadaan dan apa jua halangan.

Bukan mudah utk merealisasikan iman dalam jiwa. Kerana ganjaran yang disajikan bukannya murah.. bayangkan ganjaran syurga utk sesiapa yang mengungkapkan kata iman dan mampu merealisasikannya.. sudah tentu hal ini bukan hal yang mudah dan boleh dipandang enteng.

Syurga yang menanti hanya layak untuk mereka yang benar-benar ikhlas dan sanggup berkorban apa saja utk Allah dan Rasul. Mereka sangat yakin dengan janji-janji Allah (9:111), (61:9-11), (29:69).

Secara praktikal, telah ramai mereka yang berguguran setelah lama berada di atas jalan ini. Bukan mudah untuk istiqamah, sedangkan Rasulullah sendiri beruban apabila mendengar firman Allah ttg istiqamah (11:112) menunjukkan betapa beratnya tuntutan istiqamah ini. Jika kita tak ikhlas dan tak bersungguh-sungguh dalam memelihara keimanan, sudah tentu tiada sebarang jaminan pun untuk kita terus kekal dan istiqamah di jalan ini.

Buat diri ini dan semua yang masih mahu terus berkomitmen dengan dakwah dan tarbiyah, mari kita luruskan niat kita masing-masing. Mari sama-sama kita terus tingkatakan kualiti mutabaah. Mari kita sama-sama saling mengingatkan antara satu sama lain. Saling kita bertafahum, bukan memahami tapi lebih kepada memahamkan. Mari kita saling mendoakan antara sesama saudara. Salinglah mengingati agar kita lebih saling mencintai dan lebih saling menyayangi.

Sekadar buat ingatan bersama, tulisan ini untuk kita perbaharui kembali niat kita jatuh bangun di atas jalan ini. Jika kita tak cukup kuat, kita akan mudah tersungkur. Mari kita ingat kembali detik-detik awal semasa kita mula ditarbiyah, mengapa saat itu amal ibadah kita terasa manis. Tidak sama seperti sekarang, mengapa amal kita makin menurun kualitinya dan tak terasa manisnya, mengapa kita makin malas nak berinfaq, mengapa mutabaah kita sekadar nak memenuhi column-column mutabaah? Sama-sama kita fikirkan mengapa hal-hal begini boleh terjadi.

Lihat kepada fenomena akhwat yang ’downz’ imannya ketika cuti menjelang dan ketika saat bersama famili menjelma. Mengapa hal ini berlaku? Ingat ukhti, jangan jadikan hal ini sebagai budaya. Ini bukan intisari tarbiyah, bukan dan tidak pernah diajarkan pun oleh murabbiyah kita. Mengapa kononnya alasan balik rumah untuk dakwah famili akhirnya bertukar hinggakan ada yang sampai terikut pula dengan dakyah kafir laknatullah hingga sanggup maninggalkan jihad & tarbiyah. Nau’zubillah... Sama-sama kita muhasabah diri kita, adakah kita sudah tarbiyah?

Faqir ilAllah,
Um Sulaim

No comments: