Thursday, May 15, 2008

Ada Apa Dengan Tarbiyah_Rabiatul

Ada apa dengan tarbiyah? Dengan fahaman biasa, kita akan faham bahawa tarbiyah adalah pendidikan. Tetapi ada apa dengan tarbiyah? Bila ana kenal tarbiyah, dilanggar tarbiyah, ana dah terasa indahnya dalam tarbiyah. Bagaimana jika tiada tarbiyah? Ana mula disapa tarbiyah dengan merasa indahnya ukhwah. Bila ada keperluan, ada akhwat yang cuba penuhi, bila ada kekurangan, ada yang cuba untuk lengkapi.

Disapa tarbiyah secara beramai-ramai. Seronok dan asyik menanti murobbiah datang sekali seminggu untuk memberi pengisian. Namun, iya...ketika itu cuma untuk dengar dan untuk diri sendiri je. Dengan kawan-kawan yang sama majlis ilmu, kami masih suka tengok CD, movie, main game komputer..asyik sangat..leka!! Bila tiba hari Selasa, majlis ilmu pun suka juga..tapi Alhamdulillah. ADA APA DENGAN TARBIYAH? Tarbiyah mengubah diri kami dari suka perkara-perkara yang disebutkan tadi. Kesukaan itu berpindah kepada suka baca al-Quran, pi ziarah dan lain-lain. Yang tak kurang peliknya, tengok movie takleh tinggal gak. Cuma movienya dah berubah.

”Eee..panasnya..” lengan baju disingsing, tudung dikibas-kibas (tanda kepanasan), dengan TARBIYAH, ”Eh, senangkan pakai tudung besar, selesa dan rasa selamat”. Alhamdulillah, aurat mula ditutup dengan sempurna, bertudung labuh, berbaju labuh, pakai armsocks, pakai stokin..Aduh! Indah sekali pakaian muslimah ni!!

”Apa khabar iman?” Siapa yang nak tanya kita soalan tu? Tapi, dalam tarbiyah, tentu akan ada saudara kita yang bertanya. Amal harian kita, ibadah kita, ada yang concern. Sedangkan yang nak diisi bekalan kita, tapi akhwat sentiasa mengingatkan agar tidak leka dan tanda cintanya pada kita. Dalam tarbiyah, diri didisiplin dengan mutabaah. Indahnya tarbiyah.

Nak ditanya lagi ”Ada apa dengan tarbiyah?” Tentu jawapannya semua yang di atas tadi. Segalanya kerana Allah.