Thursday, May 15, 2008

Ada Apa Dengan Tarbiyah_Zinnirah

Bismillah wal hamdulillah..
Tarbiyah; Andai Redha BalasanNya Itulah Yang Aku Harapkan.
Ilham ini datang tiba-tiba mengetuk kotak fikiranku. Apabila menerima mesej supaya disediakan esei bertajuk:
“Ada Apa Dengan Tarbiyah”
aku termenung sejenak. Dengan tarbiyah, macam-macam ada. Bukan hanya slogan yang ditututrkan untuk melambangkan keaneragaman ’channel’ astro. Melalui tarbiyah, keseronokan bukan seperti menonton astro ceria, bukan juga kepetahan berbahasa Indonesia dalam astro kirana, juga tidak sama dengan permainan emosi menghayati babak drama dalam astro prima, bahkan tidak menyamai sama sekali dengan keriuhan penonton menyaksikan asrto ria. Tapi tarbiyahlah mengajar erti hidup yang sebenar, hidup sebagai khalifah di muka bumi Allah. Dengan tarbiyah, bagi ana yang pertama; ada rasa taqwa. Taqwa pada bahasa, boleh didefinisikan kepada takut. Namun rasa takut ini tidaklah boleh disamakan dengan rasa takut seekor tikus terhadap pemangsanya, kucing. Tetapi takut sebagai hamba terhadap pencipta. Takut (khauf) yang disertai harap (raja’). Ketakutan andai amalan hamba tidak diterima, bahkan mengharap Engkaulah kuasa yang menganugerahkan segalanya. Firman Allah dalam surah Al-Maidah ayat 4 yang bermaksud:
Sesungguhnya kami Telah menurunkan Kitab Taurat di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), yang dengan Kitab itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi oleh nabi-nabi yang menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim mereka dan pendeta-pendeta mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara kitab-kitab Allah dan mereka menjadi saksi terhadapnya. Karena itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, Maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir.

Semoga dengan rasa taqwa inilah, saban waktu kita menuturkan kalimah tahmid mensyukuri nilai Islam, serta kalimah takbir mengagungkan Dia yang menitipkan keimanan. Titipkan di jiwa, sematkan di minda agar matlamat penyampaian kita hari ini, sebagai jejak melestari tradisi Murabbi, menegakkan kalimah tauhid ‘Lailaha illallah’. Dengan rasa taqwa inilah, kita gilap kembali sinar ikhlas andainya semakin kabur dihambat waktu.
Yang kedua, dengan tarbiyah dirasai kemantapan iman. Iman adalah mempercayai keEsaan Allah dan kepada kitab-kitab yang dibawa para RasulNya dengan dibuktikan dalam bentuk amal. Allah azza wa jalla berfirman dalam surah Al-Hujurat ayat 15 yang bermaksud:
Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang percaya (beriman) kepada Allah dan Rasul-Nya, Kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. mereka Itulah orang-orang yang benar.
Jelasnya, jihad tidak akan terlintas di fikiran jiwa yang tidak dipasakkan rasa iman. Dan inilah sebenarnya buah dari tarbiyah. Tanpa tarbiyah, bagi diri ana tidak kenal erti jihad. Tapi, adanya tarbiyah menyedarkan kita akan peri pentingkan setiap jiwa muslim memahami serta menghayati seterusnya mengaplikasikan makna jihad dalam kehidupan muslim yang musleh.
Seterusnya, dengan tarbiyah dapat melestarikan sunnah. Rasulullah SAW bersabda:
“Barangsiapa menghidupkan sunnahku bererti menyintaiku. Dan barangsiapa menyintaiku akan bersamaku pada hari kiamat di Syurga”
Telah berkata Sahal RA:
“Tanda cinta Allah adalah cinta Al-Quran. Tanda cinta Allah dan Al-Quran adalah cinta Nabi SAW. Dan tanda cinta Nabi SAW adalah cinta sunnah. Lalu tanda cinta sunnah adalah cinta akhirat. Tanda cinta akhirat itu benci dunia dan dia hanya mengambil untuk sekadar bekal ke akhirat.”
Tidak hairanlah kita menjejaki tiap langkah Murabbi kita kerana tanpa dia (Rasulullah) roh Islam tidak menyelinap di jiwa kita. Naluri iman tidak mengalir dalam diri kita.
Dari Anas bin Malik berkata, telah berkata Rasulullah SAW bersabda dalam hadith sahih:
“Siapa membaca selawat padaku sekali, Allah memerintahkan mendung putih mengambil air dari lautan rahmat. Maka diambil, lalu Allah memerintahnya agar menitik. Ketika ia menitik, setiap titikan di atas bumi Allah jadikan emas, yang menitik di gunung dijadikan perak serta yang menitis ke atas orang kafir dijadikan iman.

Biarpun kelibatnya tidak sempat terakam dalam kenangan, namun cara hidupnya, tutur langkahnya, jejak bicaranya akan cuba diikuti sebaik mungkin kerana kita sedar, di bahu kita terpikul amanah Rasul, kita perjuangkan agama yang telah dijanjikan kemenangan.
Akhirnya, dengan tarbiyah menyedarkan kita akan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi. Manfaat yang tidak putus kerana umur apabila kita menyebarkan kebaikan. Maka, perintah amar makruf nahi mungkar harus disambut sebagai tanggungjawab pada setiap jiwa yang disapa nilai Islam dan diterapkan hembusan iman agar roh Islam tersirap di segenap penjuru dunia.
.......dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. dan bertakwalah kamu kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.
(Al-Maidah: 2)
Dari Huzaifah RA dia berkata,”Akan datang masa di mana manusia lebih suka mendapat bangkai himar daripada kehadiran seorang mukmin yang memerintah dan melarang mereka.
Inilah yang didapati daripada tarbiyah; yang merasakan pentingnya kita beramar makruf nahi mungkar sekaligus menghakis sikap seperti dalam kisah di atas.
Nabi Musa AS berkata,
“Ya Tuhanku, apakah pahala orang yang menyeru saudaranya memerintah yang makruf dan melarang yang mungkar?”
Allah berkata,
“Aku tulis untuknya setiap satu kalimat seperti beribadah setahun dan Aku malu menyeksanya dengan nerakaKu”

Ana akhiri coretan ini dengan kisah di atas. Semoga dengan kisah ini memperbaharui niat kita, memantapkan langkah kita dalam menuju redhaNya. Buah fikiran yang sempat ana kongsi ini mungkin hanya yang terlintas di minda yang serba terbatas ini. Tetapi jika ditanya apa ada dengan tarbiyah? Jawapannya, macam-macam ada. Tepuk dada, tanya iman kita apa yang diniatkan sepanjang di jalan tarbiyah ini. Ana mengingatkan diri ana agar diistiqamahkan di jalan yang diredhaiNya kerana tanpa tarbiyah, segala-galanya tiada. Semoga kita terus dipelihara dalam naungan rahmat, berpayungkan teduhan berkat menyusur jalan ikhlas berpagarkan paksi iman, insya Allah.

No comments: